Mýty a omyly v posilování pánevního dna

Slovní spojení pánevní dno v nás vyvolává různé představy. Při debatě o intimní části našeho těla si někdo rád zavtipkuje, někdo se stydí a jiný si myslí, že se ho téma netýká. Já sama jsem ještě několik let zpět vůbec netušila, že nějaké pánevní dno mám. Natož, jak zajímavou roli v mém životě hraje.

Stále více lékařů a fyzioterapeutů, i jiných zdravotníků, chápe důležitost této „svalové misky“ ve středu našeho těla a častěji a častěji můžete slyšet z jejich úst doporučení, že právě vám může posilování svalů pánevního dna pomoci.

Proč "Škola pánevního dna"

Jdete tedy pátrat, vlastně „googlit“, jak že takové cvičení má vypadat. Bohužel, informace které najdete, nejen že nejsou z 80 % správné, ale mohou vám i uškodit. Zvlášť pokud se chystáte otěhotnět, jste těhotná, po porodu, máte potíže s inkontinencí, nebo jste muž a máte potíže s erekcí.

Proto píšu těchto pár řádků. Jestli–že se vás některé takové potíže týkají, obraťte se prosím nejdříve o radu, dříve než si zbytečně zhoršíte svůj stav.

Také si myslíte, že pánevní dno jsou svaly svěračů? Nejste sami, dokonce i odborné návody, jak posilovat svaly pánevního dna, obsahují často pouze návod, jak přerušovat močení, důkladně stáhnout všechny svaly kolem pochvy, močové trubice a konečníku. Tuto informaci najdete třeba na stránkách výrobců pomůcek při inkontinenci.

Když si do vyhledávače zadáte „cvičení pánevního dna“ nejčastější slovo je „Kegelovy cviky“. Nic proti panu Kegelovi. Ve své době měl naopak revoluční přístup.

Jak necvičit

Jen prosím, zvlášť pokud trpíte nějakými vážnějšími potížemi, jako inkontinencí, poklesem pánevních svalů… nesnažte se přerušovat močení. Dnes již jsou známy vědecké studie, které prokazují zhoršení stavu a vyšší výskyt infekce při této metodě.

Stahováním svalů kolem konečníku, močové trubice a pochvy cvičíte jen minimální část svalů pánevního dna. Ty hlavní, rozhodující, zůstávají v nečinnosti.

Co to vlastně je "pánevní dno"

Pánevní dno je velmi důležitá část našeho těla. Mají jej ženy i muži. I když se trochu liší. Základní funkce je stejná.
Je to střed našeho těla, díky kterému umíme udržet stabilitu. Součást hlubokého stabilizačního systému.
Je to poměrně složitá soustava různých typů svalů, vazů, fascií…které jsou napojeny na další svaly, čímž ovlivňují i tak vzdálená místa v těle, jako je ploska nohy či krční páteř.

Jejich důležitou funkcí je ochrana a podpora důležitých orgánů, dělohy, močového měchýře, střeva.

Současně je u žen pánevní dno sídlem emocí spojených s naší ženskou podstatou. Vše, co v životě zažijeme, se zapíše do svalů pánevního dna. To platí samozřejmě i u mužů.

Jak poznám, že mé pánevní dno je zdravé a fit

Bez zdravého uvědomění si svého pánevního dna není možné prožívat plně a zdravě své emoce.

Pánevní dno je také zdrojem ženské energie a síly. V pánevním dnu začíná život. Přes pánevní dno dokážeme čerpat naši ženskou zemskou energii. Udržet si ji, nebo ji ztrácet.

Zdravé pánevní dno je živé a pružné. To nemocné může být ochablé, nebo naopak stažené či přeposilované „na kámen“, nebo jsme se od něj pro jistotu úplně odpojili.

To ovlivňuje vznik řady tzv. „ženských nemocí“ – bolestivé menstruace, častých zánětů, neplodnosti, u mužů schopnost erekce, ale také inkontinenci, bolesti zad, bolest krční páteře, haluxů.

Zdravé pánevní dno rovná se vyrovnaná hormonální hladina, stabilní emoce, rovnováha se sebou samým i okolím. Zdravý postoj celého těla a zdravý postoj k životu. Schopnost otěhotnět, nekompli­kovaně porodit, brzy se zregenerovat po porodu. Užívání si sexu a života vůbec, klidně i po menopauze.


... více informací najdete na Facebooku: https://www.facebook.com/zenskacesta.cz/

– seznam článků –

  Božská Tantra